Vi følger de officielle kategoriseringer, som tildeles af lokale myndigheder på rejsemålet. Hvad der kræves for at et hotel opnår en bestemt kategori, varierer fra rejsemål til rejsemål, og der kan derfor være forskel på hoteller med samme stjernekategori, afhængigt af de lokale forhold og standarder.

Hver hotelkategori er bred, og hotellet skal leve op til nogle formelle krav mht. faciliteter og service, som er fastsat af de lokale myndigheder, for at opnå en bestemt kategorisering. Når du vælger et hotel, kan det derfor godt betale sig at kigge på andre faktorer end antallet af stjerner. For eksempel anmeldelser, pris, billeder, faciliteter og beliggenhed.

2 stjerner
Vælger du et hotel med 2 stjerner, får du et hotel af enkel standard, som kan fungere som base, når du skal ud at opleve rejsemålet. Indretningen er simpel og servicen begrænset. Møblement og fællesarealer kan være slidt.

3 stjerner
Hoteller med et begrænset udbud af faciliteter. Vælger du et 3-stjernet hotel, får du en god og billig base med de mest nødvendige bekvemmeligheder til din rejse. Er der forplejning inkluderet i opholdet, er denne oftest enkel og med lille variation.

4 stjerner
Mellemklasse-hoteller af god standard. Den 4-stjernede kategori spænder bredt. Fra et begrænset udvalg af services og faciliteter til et stort udvalg af services, faciliteter og underholdning. Se hotellets beskrivelse. Indgår All Inclusive i opholdet, vil udbudet og variationen følge hotellets øvrige standard.

5 stjerner
Hoteller med mange faciliteter. Standarden strækker sig fra hoteller med masser af faciliteter og aktiviteter for både børn og voksne til lækre luksushoteller med alle tænkelige bekvemmeligheder og et serviceniveau ud over det sædvanlige.